معرفی رشته

 | تاریخ ارسال: 1400/8/24 | 


 

معرفی رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات
در چند سال اخیر واژه فناوری اطلاعات بسیار متداول شده و در تمامی کشورهای دنیا از جمله کشور ما ایران بر زبان افراد بسیاری جاری گردیده است. علت این امر، قابلیت‌های این فناوری عظیم بوده که توانسته هم به عنوان ابزار و هم به عنوان یک تواناساز در تمامی ارکان زندگی رخ بنماید. لیکن کاربردهای سازمانی فناوری اطلاعات، این مقوله را به یکی از حوزه‌های نیازمند مدیریت و راهبری در سازمان‌ها تبدیل نموده و باعث شده حتی در کشورهای توسعه یافته چالش مدیریت فناوری اطلاعات ایجاد گردد. پیچیدگی، تنوع کاربرد، سطح‌های کاربری متفاوت، جنس متفاوت این فناوری و بسیاری از موارد دیگر نه تنها ضرورت مدیریت فناوری اطلاعات را نشان می‌دهد بلکه جایگاه ویژه‌ای برای این حوزه مدیریتی در تمامی سازمان‌های دنیا اعم از دولتی و خصوصی، صنعتی و غیر صنعتی و انتفاعی و غیر انتفاعی ایجاد نموده است. در کشورهای توسعه یافته جایگاه، تشریح وظایف و تخصص‌ها و اصول راهنمای این مدیریت به سرعت در حال توسعه بوده و موضوعی کاربردی و جذاب برای مدیریت سازمان های نوین به شمار می رود. در کشور ما ایران نیز, رشته دانشگاهی تحت عناوین مدیریت فناوری اطلاعات در سطح کارشناسی ارشد ایجاد گردیده، و این در حالی است که مدیریت فناوری اطلاعات یکی از نیازهای اساسی سازمان‌های امروزی و بازار کار می‌باشد.
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری تواناساز و فرابخشی در تمامی حوزههای اجتماعی, اقتصادی و کسب و کار مطرح میباشد. در هزاره سوم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی بشر تلفیق گردیده که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش جامعه بشری میشود. از این‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.
نگاه فنی و جامع به چرایی (Why), چیستی (What) و چگونگی (How) فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در حوزه اکادمیک در رشته مهندسی فناوری اطلاعات تبیین شده است. این رشته در سه مقطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی امروزه در دانشگاههای معتبر ارائه میگردد. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات، مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند.
 مهندسی فناوری اطلاعات رشته‌ای است که هدف آن پر کردن فاصله مابین علوم  رایانه و کاربردهای آن در کسب و کار و سازمانها است. در این رشته کارشناسانی تربیت می‌شوند که هم با علوم نرم افزاری و سخت افزاری و فناوریهای اطلاعاتی آشنا هستند و هم با اصول مدیریت سازمانی آشنایی دارند. این رشته با توجه به نیازهای موجود در سالهای اخیر در دانشگاه‌های کشور تاسیس شده و رو به رشد است.

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های زیر است:
تجارت الکترونیکی / درباره رشته /سرفصل دروس
مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
معماری سازمانی
تولید نرم افزار
امنیت اطلاعات

شبکه‌های کامپیوتری
مهندسی (IT)
فناوری اطلاعات پزشکی


 
مهندسی فناوری اطلاعات - گرایش تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک (تجارت الکترونیک) چیست؟
اصطلاح تجارت الکترونیک (تجارت الکترونیک) به مدل کسب و کاری اطلاق می شود که به شرکت ها و افراد اجازه خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق اینترنت را می دهد. تجارت الکترونیک در چهار بخش عمده بازار عمل می کند و می تواند از طریق رایانه ها، تبلت ها، تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های هوشمند انجام شود. تقریباً هر محصول و خدمات قابل تصوری از طریق معاملات تجارت الکترونیک، از جمله کتاب، موسیقی، بلیط هواپیما و خدمات مالی مانند سرمایه گذاری سهام و بانکداری آنلاین در دسترس است. 
 
امروزه تقریباً هر چیزی را می توان از طریق تجارت الکترونیک خریداری کرد. تجارت الکترونیک در چهار بخش بازار شامل موارد زیر عمل می کند:
تجارت به کسب و کار          
تجارت به مصرف کننده        
مصرف کننده به مصرف کننده
مصرف کننده به تجارت             
هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روشهای مودنیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک فارغ التحصیلانی با دانش فنی، مهارتهای خلاق و توانایی تجاری خلق می کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری نمایند.  
 
برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد-رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک
 
نام درس تعداد واحد
دروس اجباری ۱۲
دروس اختیاری ۱۲
سمینار ۲
پایان نامه ۶
مجموع ۳۲
 
دروس تخصصی-اجباری(۱۲واحد)
نام درس تعداد واحد
مدیریت زنجیره عرضه ۳
مهندسی سیستم های تجارت الکترونیک ۳
امنیت تجارت الکترونیک ۳
بازاریابی الکترونیکی ۳
هوش تجاری ۳
سیستم‌های پرداخت الکترونیکی ۳
استراتژی‌های تجارت الکترونیکی ۳
 
دروس تخصصی-اختیاری(۱۲واحد)
نام درس تعداد واحد
برنامه‌­ریزی استراتژیک پیشرفته ۳
داده­‌کاوی و کاربردها ۳
مهندسی مجدد فرآیندهای تجاری ۳
معماری نرم­‌افزار ۳
مدیریت تیم­‌های مجازی ۳
سیستم­‌های تصمیم­‌یار هوشمند ۳
مدیریت ارتباط با مشتری ۳
برنامه­‌ریزی منابع بنگاه ۳
ذخیره و بازیابی اطلاعات روی وب ۳
مباحث ویژه در تجارت الکترونیک ۳