مدیریت کسب و کار(MBA)

توسعه و بهبود در نظام های اداری و مدیریتی کشور و ارتقاء استاندارد آن مستلزم بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمان های اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود و توسعه مدیریت میتوان بهره وری را افزایش داد و از ظرفیت­ها و امکانات موجود و بالفعل، کالا و خدمات بهتری را تولید و عرضه نمود و ظرفیت­های کارآفرینی و ارزش آفرینی بالاتری را بوجود آورد.

بهبود مدیریت مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مدیریت است. با توجه به اهمیت مدیریت در رشد و ارتقاء سازمان­ها و جوامع، ایجاد رشته کارشناسی ارشد مدیریت در کشورهای مختلف جهان از سال­ها پیش مدنظر قرار گرفته است و این رشته به سرعت در کشورهای صنعتی و سپس در کشورهای در حال توسعه موفق، گسترش و توسعه یافته است.

MBA مخفف عبارت Master of Business Administrator می باشد که می توان آن را  کارشناسی ارشد مدیریت حرفه‌ای ترجمه کرد. به لیسانس این دوره BBA و به دکترای آن DBA می­گویند که از چند دهه پیش در دانشگاه­های امریکایی معرفی گردید. هدف آن  تربیت مدیرانی حرفه ای ، چند منظوره با قابلیت بالا برای مقابله با بحران و توانایی اداره استراتژیک و سودآور شرکت ها و بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی بوده در سالیان گذشته به طور میانگین فارغ التحصیلان این رشته بالاترین میزان اشتغال و حقوق و مزایای دریافتی را  نسبت به رشته­های دیگر به ویژه مهندسی داشته اند و این روند تقریباً در همه کشور های دنیا صادق و رو به رشد بوده است.

متاسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به محتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان می شناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره عموماً بررسی می شود می­پردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی رشته های مختلف و به ویژه رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است که قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند:

  1. اداره و راهبری موثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آننظیر بخشهای تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات، مالی، استراتژی و منابع انسانی
  2. ایجاد تحول در یک بخش یا حوزه­های تخصصی سازمان
  3. طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
  4. کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان های موجود و یا کسب و کارهای جدید
  5. ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی

تاریخچه رشته مدیریت کسب و کار در ایران

MBA در خارج از کشور قدمتی حدودا” 80 ساله دارد و به نظر می رسد که در   Wharton Business School وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا متولد شده باشد. گسترش سریع این رشته در سالهای دهه 60 و 70 میلادی منجر به این شد که در ایران نیز در دهه 70 میلادی مرکزی تحت عنوان ICMS و با همکاری دانشگاه هاروارد راه اندازی شود که متاسفانه بعد از انقلاب مورد بی توجهی قرار گرفت و منحل گردید. این مرکز علی رغم اینکه تنها دو دوره فارغ التحصیل ارائه کرد لیکن دستاوردهای ناشی از آن هنوز در اذهان بخشهای مدیریتی کشور باقی است. دومین گام در این راستا توسط سازمان مدیریت صنعتی برداشته شد که در اواخر دهه 60 شمسی اقدام به راه اندازی دوره مدیریت اجرایی Executive MBA نمود لیکن به دلیل عدم تبلیغات مناسب و نیز شرایط دشوار ورود، جایگاه چندانی در میان فارغ التحصیلان جدید باز نکرد.

با توجه به نیاز صنعت و فضای کسب و کار ایران و با توجه به برند معتبر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پرورش نیروهای کیفی مهندسی، یک گروه از دانشگاهیان با تجربه یک گام جسورانه و رو به جلو برای آموزش و تشویق نسل بعدی مجریان، کارآفرینان، مهندسان و مدیران برداشتند. نتیجه این حرکت تعریف اولین برنامه MBA دانشگاه بود که در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد. ۴ سال بعد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مدیریت، علم و فناوری را ایجاد نمود که از آن زمان تا به امروز ارائه دهنده دوره های MBA (در چند گرایش)، کارشناسی ارشد ( فلسفه علم و آینده پژوهی)،  دکتری (آینده پژوهی)، دکتری حرفه ای کسب و کار(مشترک با مدرسه مدیریت ماستریخت هلند) و دکتری مدیریت انرژی( مشترک با دانشگاه دلفت هلند) بوده است.

در سال ۱۳۹۲ اولین دوره معتبر بین الملل MBA (به زبان انگلیسی) با هدف جذب متقاضیان بین المللی از منطقه و فراتر از آن راه اندازی شد. امروزه دانشکده مدیریت، علم و فناوری با اتخاذ رویکرد مسئله گرا و ایجاد راه حل برای بستر ایران، تعاملی سازنده را با تصمیم گیرندگان در سراسر بخش های دولتی و خصوصی در حوزه های صنعتی و خدماتی را ایجاد نموده است. دانشکده مدیریت، علم وفناوری همراه با یک نسل جوان از دانشگاهیان فارغ التحصیل از بهترین مدارس مدیریت و کسب و کار دنیا، برنامه های MBA را در سطح جهانی و در مقاطع کارشناسی ارشد رشته های مدیریت، فلسفه علم و مدیریت تکنولوژی ارائه میدهد. دوره های MBA و سایر دوره های کارشناسی ارشد در بالاترین استانداردهای کیفی و توسط ورزیده ترین سرمایه های انسانی این دانشکده و مدعوین هر ساله برگزار می گردد. دانشجویان در دانشکده مدیریت، یک فضای الهام بخش و پر جنب و جوش را تجربه می کنند و موقعیتشان را در میان بهترین نخبگان، دانش آموختگان و مدیران ارتقاء می بخشند. دوره MBA با سطح علمی بالا و ابتکاری طراحی شده در کلاس بین المللی، هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان و داوطلبان بخش های مختلف را با زمینه های متنوع آموزشی و عملی جذب می کند. برای هفت سال متوالی دوره MBA دانشگاه صنعتی امیرکبیر به یک نام تجاری مشهور و موفق آموزشی در رتبه های ملی و بین المللی تبدیل شده است. دوره هایMBA  برای آشنایی با آخرین تئوری ها و مطالعات موردی و همچنین محیط کسب و کار ایران طراحی و متناسب سازی شده اند.

دوره MBA دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک برنامه تمام وقت بوده که در بر گیرنده ۱۶ موضوع شامل ۱۰ درس اصلی (۳۰ واحد) و ۶ درس اختیاری (۱۸ واحد) می باشد. دوره MBA علاوه بر مهندسان، همواره متقاضیانی را از طیف وسیعی از سطوح حرفه ای سازمانی و از رشته های مختلف را جذب می کند. ماموریت کلیدی این دوره فراهم آوردن ترکیبی از تئوری و عمل و حصول اطمینان از اینکه دوره های MBA نه تنها در یک محیط رقابتی جهانی تعریف و ارائه گردد، بلکه بلافاصله قابلیت پیاده سازی آموخته ها در فضای کسب و کار ایران را نیز دارا باشد. برای اطمینان از اینکه دوره MBA ما از بالاترین کیفیت ممکن بهره مند است، دانشکده مدیریت، علم و فناوری همواره ارتباط دانشگاه و صنعت را با دعوت از استادان مجرب و با تجربه از داخل و خارج دانشگاه برقرار کرده است.

همچنین حوزه های تخصصی مشاوره ای ما برای بخش های صنعت شامل برنامه های مدیریت ملی شامل انتقال تکنولوژی بین المللی، مدیریت ریسک، سیاست گذاری، استراتژی نوآوری، بازاریابی و برند، مدیریت منابع انسانی و مشاوره در سطح بنگاه می شود. ما همکاری نزدیکی با سازمان های دولتی داریم و همچنین با طیف گسترده ای از بخش ها از جمله انرژی، خودروسازی، ICT، بانکی، خرده فروشی و مدیریت شهری به طور مداوم کار می کنیم.

چرا MBA بخوانیم؟

اگر می خواهید خود را قانع کنید که چرا باید MBA را انتخاب کنید، کار دشواری نخواهید داشت. جایگاه MBA در دنیای امروز امکان ادامه تحصیل در برترین دانشگاه­های داخل و خارج را در اختیار شما قرار خواهد داد. در صورتی که زمینه شغلی مد نظر شما باشد، با توجه به اینکه این رشته بسیار نوپاست و با استقبال شدید سازمان­ها نیز مواجه شده است می توان بازار کار بکر و دست نخورده آن را در نظر داشت، هرچند در آمریکا علی رغم سابقه 80 ساله هنوز بازار کار بسیار وسیعی در اختیار فارغ التحصیلان این رشته قرار دارد. در ایران نیز آمارهای فعلی نشان از نیاز روزافزون صنعت به فارغ التحصیلان MBA دارد. رشته مدیریت کسب و کارقابلیت­های شما را ورای تخصصی که اکنون دارید توسعه خواهد و مزایای رقابتی و مهارتی شما را در سطح فردی و سازمانی به طور چشمگیری ارتقاء خواهد داد.

 کسانی که در حوزه کسب و کار فعال بوده و یا در سطوح مدیریتی هستند، بعد از گذراندن دوره MBA افزایش مهارت­های فکری و ارتباطی قابل توجهی را تجربه می کنند. با گذراندن MBA یاد می گیریم که چگونه باید ارتباط برقرار کنیم یا چگونه باید یک مسئله را بصورت اثربخش حل کنیم. با پیچیدگی ها و سیاست ها در داخل یک سازمان آشنا می شویم. این مباحث سهم بسزایی در رشد و ارتقای افراد و توانمند سازی آنان در داخل شرکت­ها و سازمان­ها دارد.

MBA به شما به عنوان یک فرد عادی در هر تخصص و دانشی امکان می دهد تا ذهن خود را متوجه خلاء ها، نیازها، شکاف ها و کمبودهای بازار کنید و بر اساس تکنیک ها و تاکتیک هایی که بازار و کسب و کار شما می طلبد بهترین راه برای توسعه کسب و کار خود را پیدا کنید و سهم خود را در بازار افزایش دهید. MBA تا حدی به شما می آموزد که در ایجاد یا توسعه یک کسب و کار چگونه اولین باشید اما تا حد بسیار زیادی به شما یاد می دهد چگونه در کسب و کار خود و در بازار رقابتی بهترین باشید.

@ کپی رایت - پرديس بين المللي كيش دانشگاه صنعتي امير كبير(پلي تكنيك تهران)